K2 Listing

K2 Listing

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اتکا بر فناوریهایی نظیر آی تی و آی سی تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد. امروز نمی توان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحله ای قرار دارد که نمی توان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد.

 جهانگیری صبح امروز (شنبه) در آیین افتتاح نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت که در سازمان آموزش فنی-حرفه ای کشور و با حضور روسای سازمانهای فنی-حرفه ای سراسر کشور برگزار شد، به ورود دانش و فناوری های نوین در فضای جدید جهانی و ورود به داخل کشور اشاره و تصریح کرد: نباید زمانی که با یک پدیده جدید روبرو می شویم تنها به فکر عوارض سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از آن پدیده باشیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید از گذشته درس عبرت گرفت، به مقاومت در استفاده از همه پدیده های نو نظیر راه آهن، تلویزیون، ویدیو و ماهواره اشاره کرد و گفت: در مقطعی از تلویزیون به عنوان اتاق شیطان یاد می شد. این در حالی است که امروز در همه روستاهای کشور از این تجهیزات دنیای ارتباطات استفاده می شود. باید در نظر داشت که با علم و فناوری نمی توان مبارزه کرد البته این مباحث نیازمند قواعد و قوانین حکمرانی دقیقی هستند که باید به درستی نوشته شود.

وی افزود: ممکن است شبکه ای در فضای مجازی ایجاد و تحت تاثیر سیاست های جایی از دنیا قرار داشته باشد و عوارضی برای کشور به وجود آورد اما باید در نظر داشت که نمی توان با مردم خود مبارزه کرد و پیشرفت کشور در سازگاری، گفتگو و جلب مشارکت مردم برای وضع قوانین جدید است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اتکا بر فناوریهایی نظیر آی تی و آی سی تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد. امروز نمی توان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحله ای قرار دارد که نمی توان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به فعالیت اقتصادی چندین میلیون ایرانی در فضای مجازی و اینترنت، ادامه داد: اینترنت از مواضع آشکار عدالت خواهی در کشور است تا جایی که یک روستایی در منطقه خاش در سیستان بلوچستان با استفاده از اینترنت و ایجاد کسب و کار توانسته کالاهای خود را با جلب مشتری به سراسر دنیا بفروشد که این مهم از مزایای بسیار زیاد گسترش اینترنت و پهنای باند در کشور است که با تلاش های دولت تدبیر و امید فراهم شده است.

وی همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: اگر اینترنت، پهنای باند و امکانات و زیرساخت های فضای مجازی در این دولت توسعه نیافته بود کشور با مشکلات عدیده ای روبرو می شد. اگر پهنای باند در کشور ایجاد نمی شد ۱۴ میلیون دانش آموز، ۹۰۰ هزار معلم، ۴ میلیون دانشجو و اساتید دانشگاه نمی توانستند از طریق شبکه های مجازی و همچنین شبکه شاد در آموزش و پرورش کلاسها و آموزش های خود را برقرار کنند.

جهانگیری تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون خانوار با بهره گیری از فضای مجازی و اینترنتی می توانند وام قرض الحسنه دریافت و یا خرید الکترونیکی داشته باشند. دنیای مجازی و اینترنت و اقتصاد مرتبط با این بخش دنیای متفاوتی خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه هنر مراکز فنی و حرفه ای در کشور این است که تحلیلی دقیق نسبت به آینده اقتصاد کشور و جهان داشته باشند، افزود: افراد باید متناسب با تحلیل های اقتصادی به روز آموزش ببینند تا منبع درآمد برای خود داشته باشند. به منظور تحقق این مهم در جلسات اول شورای آموزش فنی و حرفه ای سیاست های مبتنی بر آینده پژوهی و علم بروز، اقتصادی جهانی و حرکت اقتصادی کشور اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه اگر مهارت آموزی سنتی و مدرن متناسب با شرایط جدید جایگاه خود در کشور را پیدا کند مسائل کشور حل می شود، ادامه داد: افراد دارای مهارت حتما می توانند شغل پیدا کنند و یا تبدیل به یک کارآفرین شوند. در یکی از بازدیدهای خود از دانشگاه فنی و حرفه ای از رییس سازمان فنی و حرفه ای پرسیدم که چند نفر از فارغ التحصیلان از دانشگاه های مرتبط با این سازمان می توانند بعد از فارغ التحصیلی صاحب شغل و یا منبع درآمد شوند که رییس این سازمان با اطمینان بالایی اعلام کرد که درصد بالایی از فارغ التحصیلان از دانشگاه ها و هنرستان های مرتبط با این سازمان می توانند صاحب شغل شوند.

جهانگیری با بیان اینکه افرادی که در جامعه دوره های مهارت آموزی را در مراکز فنی حرفه ای طی کرده اند به درجه ای می رسند که با اعتماد به نفس بالا می توانند در کشور کار ایجاد کنند، افزود: آموزش مهارت می تواند به بالا رفتن اعتماد به نفس فرد کمک بالایی نماید تا جایی که خود را کارآفرین بداند و با ریسک بالا به ایجاد اشتغال در کشور و سرمایه گذاری مبادرت نماید.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه توانمندی و بالندگی ملی کشور با ایجاد مهارت افزایش می یابد، ادامه داد: اگر نیروی بیکار در کشور وجود داشته باشد، سرمایه بزرگی از کشور هدر می رود و نیروی انسانی سرمایه ای است که به وسیله آن می توان اقتصاد بزرگ کشور را به نقطه ای برسانیم که بیکاری در کشور با توجه به مهارت افزایی کاهش یابد.

وی تبدیل مهارت آموزی به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب در جامعه را مهمترین رسالت سازمان فنی و حرفه ای توصیف و تاکید کرد: مقام معظم رهبری دو مبنای توسعه و تولید علم و فناوری را در کشور بنا گذاشته اند که الان تبدل به گفتمان غالب در کشور شده است و توسعه و پیشرفت ایران بدون توسعه علم امکانپذیر نیست.

جهانگیری همچنین به تعداد بالای فارغ التحصیلان در دانشگاه های کشور با مدارک بالای تحصیلی اشاره کرد و افزود: زمانی در جامعه همه به دنبال این بودند که در رشته های پزشکی و مهندسی تحصیل کنند و یا با مدارک دکتری فارغ التحصیل شوند بطوریکه امروز تعداد زیادی از افراد با مدارک تحصیلی عالی در کشور وجود دارند اما نمی توانند با این مدارک منبع درآمدی برای خود و خانواده ایجاد کنند. متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که افراد با مدارک بالا و حتی دکتری و فوق لیسانس آزمون های مشاغل پایین شرکت می کنند.

وی ادامه داد: عنوان دانشگاهی زمانی به کار می آید که برای تولید کار و بعنوان منبع درآمد استفاده شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر بروزرسانی دانش کارگران و مدیران خط تولید در کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی تاکید کرد و افزود: باید کسانی که در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار است بدانند دستگاهی که با آن کار می کنند در طول زمان چه تغییراتی داشته است و با بروز رسانی و بهره وری به بنگاه اقتصادی خود کمک نمایند. مهمترین اتفاق برای نیروی انسانی در بنگاه اقتصادی آموزش های مداوم، بروز و مبتنی بر یافته های جدید علمی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تردیدی نیست مهمترین و اصلی ترین وظیفه مردم و مسئولان توسعه ایران است، اظهار داشت: باید پیشرفت و توسعه ایران به جایگاهی برسد که مردم از اینکه در ایران زندگی می کنند و ایرانی هستند به خود افتخار کنند. تنها گذشته ایران افتخارآمیز نیست بلکه باید امروز همه ایرانیان به جایگاهی رفیع از رفاه، توسعه و اشتغالزایی و زندگی آبرومندانه برسند.

جهانگیری با بیان اینکه توسعه مسیر جدیدی نیست که خلق کنیم بلکه راهی است که همه دنیا با موفقیت طی کرده اند، ادامه داد: توسعه نیازمند سیاست های عالمانه و منطبق با فرهنگ جامعه و مسائل محلی هر کشور است و باید در این مسیر از تجارب موفق سایر کشورها بهره بگیریم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه توسعه پایدار بدون توسعه علمی و فناوری ممکن نیست، افزود: هیچ کشوری نمی تواند تنها بر منابع طبیعی خدادادی تکیه کند و شاید در برهه ای از زمان با استفاده از مواهب این منابع طبیعی اقتصادی بزرگ با رفاه و زیرساخت های توسعه ای داشته باشد ولی اگر این کشور متکی به توسعه پایدار و توجه به مباحث انسانی و علم و براساس پیش بینی آینده از اقتصاد توسعه نباشد باید منتظر روزی باشد که این منابع تمام می شود و مردم این کشور به چرخه فقر ورود پیدا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید توسعه مبتنی بر توسعه علمی، فناوری و آینده اقتصاد ایران باشد، ادامه داد: باید اقتصاد ایران از اتکا بر منابع طبیعی به اقتصاد دانش بنیان، نخبه محور و با نگاه به دنیای دیجیتال باشد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: توسعه منابع انسانی اولویت نخست کشور است و کشوری که نیروی انسانی زبده که از هر نظر توانایی تولید کار و ثروت دارد، مسیر توسعه را به سرعت به خوبی طی می کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته طبق شاخص های بین المللی جایگاه و رتبه خوبی در توسعه انسانی در جمهوری اسلامی ایران بوجود آمده است، ادامه داد: نوآوری و خلاقیت مهمترین ویژگی ها در بحث توسعه انسانی است و دانشگاه های بزرگ به این سمت می روند که دانشگاه های نسل جدید باید کارآفرین بوده و تنها به فارغ التحصیل دانشجویان خود فکر نکرده بلکه به دنبال پرورش کارآفرین و یک فرد توانا به تولید و خلق کار باشند.

وی همچنین به اهمیت آموزش و پرورش در شکل گیری پرورش نیروی انسانی در کشور اشاره و تصریح کرد: در کنار آموزش های کلاسیک در وزارت خانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیاز به آموزش های مکمل دیگری است که از ضرورت های اجتناب ناپذیر برای زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه است که در غیر اینصورت نمی تواند از توانمندی های شخصی و زندگی اجتماعی بهره کامل را ببرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه طبق تحلیل جامعه شناسان در حال عبور از دوران مخاطره آمیز و با مخاطرات متعددی هستیم ادامه داد: از یک طرف تحریم و فشارهای اقتصادی علیه کشور، زندگی مردم را سخت کرده است، همچنین مخاطره کرونا تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و در کنار این مسائل مشکلات محیط زیستی و مخاطرات طبیعی نیز جامعه را با خطراتی روبرو کرده است که البته این کشور برای عبور از این مخاطرات و دور زدن تنگناها نیازمند مجموعه از آموزش های مکمل است تا از دل تهدید فرصت بوجود آید و با کمک یکدیگر بتوانیم از این مخاطرات با موفقیت عبور کنیم.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: باید جهت گیری آموزش مهارت های فنی حرفه ای به این سمت رود تا انسانی توانمند بسازد تا بتواند در زندگی فردی و اجتماعی تغییر بوجود آورد.

وی همچنین بر اهمیت آموزش مهارت های قدیمی و سنتی در کنار آموزش های مدرن در دنیا تاکید کرد و گفت: مهارت های سنتی از جمله ساختمان سازی، کارهای فیزیکی و مکانیکی در یک جامعه مدرن همچنان یک نیاز جدی است اما مهمترین موضوعی که باید جهت گیری آموزش های فنی و حرفه ای در دانشگاه ها و هنرستان های کشور باشد این مهم است که اقتصاد جهان به چه سمتی می رود و به چه نیرویی نیاز دارد.

جهانگیری ضرورت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را از سیاست های اصلی کشور خواند و با اشاره به کاهش درآمدهای نفت پس از تحریم های آمریکا، گفت: باید از همه ظرفیت های کشور برای توسعه و کاهش فقر در کشور استفاده شود. امکان ندارد که یک ایرانی دلسوز آینده ایران و مردم کشورش باشد و نسبت به این مساله دغدغه نداشته باشد. نباید این پندار در جامعه بوجود آید که بر مردم با مشکلات معیشتی حکومت کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای در روزهای پایانی دولت از تمامی دست اندرکاران و فعالان آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در سراسر کشور قدردانی کرد.

شریعتمداری وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه بکارگیری نیروهای جوان و بانوان منشا خدمات گسترده ای در سازمان فنی و حرفه ای شده است ادامه داد: نهضت مهارت افزایی که با همت دولت تدبیر و امید در کشور بوجود آمده است بدون همکاری صنعتگران و کارآفرینان امکانپذیر نیست.

وی همچنین تولید محصولات فرهنگی دییجیتال و الکترونیک، آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در دانشگاه ها و مدارس علی رغم شروع کرونا، بالا بردن سطح آموزش معلولان و بازتوانی مهارت آسیب دیدگان اجتماعی و همچنین توان افزایی روستاییان و عشایر را از جمله اقدامات وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و همچنین سازمان فنی و حرفه ای در دولت دوازدهم برشمرد.

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اینکه مهارت های فنی و حرفه ای مهمترین مهارت ها برای مشارکت موثر اجتماعی است، افزود: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در هنرستان های کشور تا جایی که ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه قادر به گذراندن این آموزش ها و مهارت ها باشند از اولویت های جدی این وزارتخانه است و خوشبختانه اقبال اجتماعی به یادگیری مهارت های فنی و حرفه ای در کشور در حال افزایش است.

همچنین در این مراسم با حضور جهانگیری و بصورت ویدئو کنفرانسی از ۳۵۴ مرکز جوار و بین کارگاهی بهره برداری و همچنین از ۵۰۰ استاندارد جهانی رونمایی شد.

پیش از این مراسم نیز دکتر جهانگیری از نمایشگاهی که توانمندی های نیروهای آموزش دیده در سازمان فنی و حرفه ای در بخش های رباتیک، خراطی، جواهر سازی، طراحی مهندسی و مکانیک، مکاترونیک و تولیدات محصولات پزشکی و بهداشتی را به نمایش گذاشته بود، بازدید کرد.

انتهای پیام

رییس دولت دوازدهم در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا در این دولت با بیان اینکه تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است یاد آور شد که همه این تصمیمات را برگردیم و نگاه کنیم موردی نمی‌بینیم که مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم با اشاره به کمک‌های برگزاری این جلسات در طول شیوع کرونا برای تصمیم‌گیری در زمینه مقابله با این ویروس، اظهار کرد: ما در هر هفته تصمیماتی که احساس می‌کردیم ضروری است در این جلسه اتخاذ می‌کردیم و ۵۷۳ مصوبه را در طول این هفتادوهشت جلسه داشتیم که برای همه آنها اجرایی‌شدن را در نظر گرفتیم.

وی افزود: نظام احساس کرد که برای مقابله با این ویروس نیازمند شکل‌گیری یک نهاد هستیم و ستاد ملی کرونا یک  نهادسازی برای نظام به شمار می‌رفت. در طول یک سال و نیم این جلسات برگزار شد که در آن هم نیروهای مسلح و هم سایر قوای نظام حضور داشتند.

روحانی یادآور شد: هماهنگی و همفکری که بین سه قوه و نهادهای نظامی شکل گرفت که شباهتی به شورای عالی امنیت ملی داشت، سریع و فوری انجام شد. در کنار این ستاد هم کمیته‌های مختلفی تشکیل شد.

رییس جمهوری تاکید کرد: تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است. بحث و بررسی و بعد تصمیم‌گیری انجام شده و در سه یا چهار سطح این مسائل مورد بحث قرار می‌گرفته است تا تصمیمات پخته‌ای باشد و همه این تصمیمات را برگردیم و نگاه کنیم موردی نمی‌بینیم که مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی باشد.


وی افزود: ما که در اوایل شیوع کرونا تحریم بودیم ولی سایر کشورها هم کسی به کسی کمک نمی‌کرد و ماسک را روی هوا از هم می‌زدند! کسی حاضر نبود که به ما کمک کند و ما روی توان داخلی خود تکیه کردیم که الحمدلله موفق بودیم، از جمله در زمینه‌های پروتکلی مثل تامین ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده.

روحانی با اشاره به همکاری دائمی نیروهای مسلح برای مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: در کنار این نهادها، صداوسیما هم نقش مهمی داشت و باید در کنار تبلیغ برای عمل به پروتکل‌های بهداشتی وظیفه سنگین پاسخگویی به ابهامات و ادعاهای خارج‌نشین‌ها که جهت مشوش کردن اذهان مردم مسائلی را مطرح می‌کردند را نیز به عهده می گرفت و به آنان پاسخ می‌داد.

رییس جمهوری با اشاره به شکل‌گیری دوگانه‌های مختلفی در طول شیوع کرونا در فضای کشور، اظهار کرد: اولین دوگانه که از سوی خارج‌نشین‌ها مطرح شد و هرچند که تعدادشان زیاد نبود اما اصل آن دوگانه‌سازی خطرناک بود، دوگانه علم و دین بود که در گام اول رهبری با آن به مقابله پرداخت و بعد نیز تمامی مراجع تقلید و علمای طراز اول با این امر همراهی کردند، مگر یک سری افراد در سطوح پایین که حرف هایی می‌زدند اما در مجموع اصلأ اجازه شکل‌گیری این دوگانه‌سازی را ندادیم.

وی ادامه داد: دومین دوگانه‌سازی معیشت و سلامت مردم بود که ما کوشیدیم با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و دسته‌بندی مشاغل و اصناف و توجه به شرایط شیوع کرونا به شکلی عمل کنیم که از این دوگانه‌سازی عبور کنیم و خدا را شکر که همینطور شد.

روحانی با اشاره به شکل‌گیری دوگانه‌ها واکسن داخلی و خارجی تاکید کرد: ما در این زمینه هم دوگانه‌ها را کنار زدیم و گفتیم در خارج به هرکجا که اعتماد کردیم آن را وارد می‌کنیم و در کنار آن واکسن داخلی را هم پیگیری می‌کنیم. روند کار ما هم برای تولید واکسن در کشور از دنیا چندان عقب نبود، باید بدانیم که واکسن‌سازی کار یک روز و شش‌ماه نیست و در نهایت ما این دوگانه را هم رفع کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: در کشور تقریباً صدای واحدی در مقابله با کرونا وجود داشت تا ما بتوانیم با این ویروس خطرناک مبارزه و مقابله کنیم. خوشحالم که در طول این یک سال و نیم علاوه بر تخت‌هایی که در طول این هشت سال آماده شد و اساسا از لحاظ بیمارستان‌ها، تجهیزاتش، نیروی انسانی توانستیم کار بی‌نظیری انجام دهیم و من بر بی‌نظیر بودن آن تأکید دارم، باید بگویم امروز و در طول این یک سال و نیم توانستیم ۱۳ هزار تخت بیمارستانی را اضافه کنیم.


وی افزود: الان هم یک بیمارستان که بزرگترین و مجهزترین بیمارستان ما در طول این چهل و چند سال و به نظرم در تاریخ ایران است را در آستانه افتتاح داریم و در چند روز آینده  افتتاح می‌شود که حجم تخت‌خوابی که در اینجا جمع شده در هیچ مرکز بهداشتی دیگر ما سابقه ندارد.

روحانی یادآور شد: آن قولی که ما به مردم برای واکسیناسیون سن‌های بالاتر و نیز مشاغل پرخطر داده بودیم امروز به طور کامل در حال اجرا است و حتی در برخی استان‌ها روند واکسیناسیون به پنجاه و چند ساله‌ها رسیده است.

وی با بیان اینکه ما کمبود تخت بیمارستانی را در طول شیوع کرونا نداشته‌ایم، تصریح کرد: گرچه الان در پیک پنجم روزهای بسیار سختی را داریم می‌گذرانیم اما امیدوارم که در این مدت هم هیچ بیماری بدون تخت و بدون دارو و بدون مراقب نماند.

رییس جمهوری در پایان اظهار کرد: مردم ما همچنان بدانند عامل اصلی ابتلا به این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است حتی اگر که واکسن زده باشند وگرنه تا زمانی که هفتاد و پنج درصد از جامعه ما واکسن نزده باشند و در جهان هم به یک ایمنی نرسیده باشیم همچنان امکان ابتلا وجود دارد. دولت هم در حد توان خود تلاش کرد که به اقشار فرودست و کسانی که از شیوع کرونا آسیب دیدند به سهم خود در تا نهایت توان خود کمک کند. امیدوارم مسئولان دولت سیزدهم هم کار این ستاد را ادامه دهد و همین روند طی شود.

یک دیپلمات آمریکایی در گفت و گویی مواضع کشورش را درباره تداوم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و لغو تحریم های ناسازگار با برجام را تشریح کرد.

 به نقل از پایگاه خبری دیپلماتیک، یک دیپلمات ارشد آمریکایی که نام او ذکر نشده است در گفت و گویی با لارا روزن خبرنگار آمریکایی گفت: دولت آمریکا تا پس از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران در هفته آینده صبر خواهد کرد تا مطمئن شود آیا ایران آماده بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته ای است یا نه. 
او در عین حال گفت: اگر گروه مذاکره کننده جدید ایران بر این عقیده باشد که می تواند از طریق ارتقای برنامه هسته ای به عنوان یک اهرم فشار، برای گرفتن امتیازات دیگری هم مذاکره کند، در این صورت، چنین تفکری یک توهم خطرناک خواهد بود. 
ابن دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به دیپلماتیک گفت: اگر آن ها فکر می کنند می توانند چیز بیشتری کسب کنند یا چیزهای کمتری بدهند تا به یک توافق بازگردند، متوهمانه است. به آن پی خواهند برد. 
طبق گفته این دیپلمات آمریکایی، اگر برای آمریکا معلوم شود که ایران آماده بازگشت به اجرای کامل توافق نیست یا برنامه هسته ای ایران تا حدی توسعه یافته است که امکان ندارد بتوان محدودیت های عدم اشاعه تسلیحات هسته ای موجود در توافق هسته ای را دوباره برقرار کرد، گزینه هایی را بررسی خواهد کرد، از جمله شدت بخشیدن به اجرای تحریم های اقتصادی اما آمریکا همچنین امیدوار است به این نقطه نرسد.
او افزود: باید دید که آیا آماده بازگشت[به مذاکرات] هستند یا نه. 
این دیپلمات آمریکایی با گفتن این که «موقعیتی فرا خواهد رسید که دیگر باید پیش برویم و بازگشت به برجام[توافق هسته ای] دیگر منافع عدم اشاعه تسلیحاتی را که در توافق موجود بودند، به همراه نخواهد داشت»، مطرح کرد: ما ضرب الاجلی نداریم، اما زمانی می رسد که دیگر بعد از آن، بخش عدم اشاعه توافق نمی تواند دوباره برقرار شود و کارشناسان هسته ای آمریکا باید مشخص کنند که آن موقعیت چه زمانی است. امیدوارم به آنجا نرسد. 

این دیپلمات آمریکایی از پاسخ دادن با این سوال که کشورش در صورت اطمینان یافتن از این که دریچه بازگشت به توافق بدون به تفاهم رسیدن بسته خواهد شد، چه گزینه هایی را فراتر از اجرای سرسختانه تحریم های موجود علیه ایران بررسی و به کار خواهد گرفت، خودداری کرد و گفت، «توضیح بیشتری نمی دهم، تحریم های ما هنوز پابرجا هستند». 
او در ادامه بیان کرد: ما امیدوار بوده‌ایم که اگر آمریکا و ایران بر سر بازگشتی دوجانبه به توافق هسته ای به توافق برسند، تحریم ها را لغو کنیم اما اگر بازگشت به برجام در کار نباشد و اگر در حال آماده شدن برای ورود به دوران طولانی مدت عدم بازگشت به برجام هستیم، ابتدا سراغ سیاست اجرای تحریم هایمان خواهیم رفت.
با این وجود او گفت، «این مسیری نیست که برای پیش رفتن ترجیح بدهیم».
دیپلمات آمریکایی ادامه داد: جواب ساده است. به توافق بازگردید. ما آماده لغو تمامی تحریم هایی هستیم که با توافق ناسازگارند. 

رییس جدید دیوان عدالت اداری و معاون قضایی قوه قضاییه معرفی شدند.

به نقل از قوه قضاییه، در مراسمی که صبح امروز برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین مظفری که پیش از این عهده دار معاونت قضایی قوه قضاییه بود به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری و حجت الاسلام والمسلمین رحیمی که در سمت معاون معاونت اول قوه قضاییه فعالیت داشت به عنوان معاون قضایی قوه قضاییه معرفی شدند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: دادسرای انتظامی قضات و حفاظت اطلاعات قوی و قدرتمندانه در حال حرکت هستند و رویکرد آن‌ها رویکرد تذکری است و بحث مچ گیری مطرح نیست.

آیین تکریم و معارفه رئیس دیوان عدالت اداری و معاون قضایی قوه قضاییه با حضور حجت الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه در این مراسم تصریح کرد: اینکه ما در قوه قضاییه چقدر توانستیم به وظایفمان عمل کنیم این را باید جامعه قضاوت کند.

وی گفت: خدا را شاکریم که در دوران اخیر دو نفر از فرزندان قوه قضائیه به عنوان رییس قوه قضائیه منصوب شدند. آیت الله رئیسی در طول دو سال اندی که تصدی ریاست قوه قضائیه را به عهده داشتند به صورت جهادی و جهشی عمل کردند و مردم را نسبت به قوه قضائیه خوش بین کردند و حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای فردی دارای اشراف کامل به قوه قضائیه است و زیر و بم مشکلات قوه قضائیه را می‌داند. امروز افتخار می‌کنیم که ایشان به عنوان رییس قوه قضائیه انتخاب شده‌اند.

معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه قوه قضائیه در برخورد با فساد و مفسد هیچ خط قرمزی ندارد، افزود: از وضعیت معیشت کارکنان قوه قضائیه اعم از اداری و قضایی راضی نیستم. هم جناب آقای رییسی و هم حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای همواره در فکرشان هست که کمک کنند معیشت همکاران بهتر شود.

وی تاکید کرد: طرح‌هایی وجود دارد، نمایندگان مجلس هم همراه هستند و ریاست قوه قضایئه تاکید دارند که در این قضیه عزت کارکنان دستگاه قضایی و قاضی باید حفظ شود و این منافاتی با بحث مبارزه با فساد حتی کارکنان و قضات دارد.

مصدق افزود: دادسرای انتظامی قضات و حفاظت اطلاعات قوی و قدرتمندانه در حال حرکت هستند و رویکرد آن‌ها رویکرد تذکری است و بحث مچ گیری مطرح نیست.

ادامه دارد...

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: وزارت بهداشت میدان‌دار مقابله با بیماری کروناست و نیروهای مسلح نیز همواره پشتیبان وزارت بهداشت در این زمینه بوده‌اند.

سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تجلیل و تکریم از فعالان عرصه سلامت و مقابله با کرونا در نیروهای مسلح که صبح امروز در مسجد جهاد این ستاد برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه بنابر درخواست وزیر بهداشت جهت قدردانی از فرماندهان نیروهای مسلح که در عرصه مقابله با بیماری کرونا نقش مؤثری ایفا کردند، برنامه‌ریزی و برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح همواره در حوزه کمک‌رسانی به مردم پیشگام بوده‌اند، افزود: نیروهای مسلح در اجرای قانون اساسی و اوامر فرمانده معظم کل قوا و بر اساس وظایف اسلامی، ملی و انسانی که بر عهده دارند، همواره در تمامی مسائل و مشکلاتی که برای کشور به وجود آمده است، در عین اینکه ماموریت اصلی تأمین دفاع و امنیت را دنبال کرده‌اند، در کمک به بخش کشوری نیز پیشگام شده و اقدامات مناسبی انجام داده‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح در حوزه مقابله با بیماری کرونا از روزهای ابتدایی اسفند سال ۱۳۹۸ با تمام توان وارد عمل شدند و تا به امروز نیز با حداکثر توان به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت‌هایشان را در این رابطه دنبال کردند.

سرلشکر باقری با اشاره به آمادگی نیروهای مسلح جهت کمک به بخش کشوری و وزارت بهداشت در حوزه سلامت و پیشگیری و درمان، اظهار کرد: ما در این موضوع تابع درخواست‌ها و نیازمندی‌های وزارت بهداشت و درمان بوده‌ایم؛ وزارت بهداشت به‌حق در این عرصه فداکارانه و جوانمردانه حضور یافت و میدان‌داری کرد؛ ما نیز تلاش کردیم تا با توان حداکثری بدون هیچ کاستی و به نحو احسن پشتیبانی‌های لازم را از این عزیزان داشته باشیم.

وی با اشاره به پشتیبانی‌های نیروهای مسلح از بخش کشوری در حوزه مقابله با بیماری کرونا، خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح در حوزه پذیرش بیمار در بیمارستان‌های تحت مسئولیت خود، ایجاد بیمارستان‌های سیار و صحرایی و ایجاد نقاهتگاه‌ها و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهش‌های گوناگون که منجر به تولید دو واکسن در نیروهای مسلح شده است، گام‌های مناسبی را در این رابطه و در راستای کمک به بخش کشوری و در جهت تسهیل روند پیشگیری و درمان بیماری کرونا برداشته‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: همچنین طرح شهید سلیمانی نیز که توسط نیروهای عزیز بسیجی کشورمان با تمام قوا در سراسر کشور در راستای کنترل عوارض بیماری و غربالگری انجام شد از دیگر فعالیت‌های مهم نیروهای مسلح در عرصه مقابله با بیماری کرونا محسوب می‌شود.

سرلشکر باقری در پایان ایجاد مراکز واکسیناسیون در تهران را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و خاطرنشان کرد: همواره در جلسات گوناگون  خدمت وزیر محترم بهداشت بیان کردیم که چنانچه در هر زمینه‌ای که در توانمندی نیروهای مسلح باشد و وزارت بهداشت به آن نیاز داشته باشد، با تمام توان وارد عرصه خواهیم شد که البته تاکنون نیز همین‌گونه بوده است.

انتهای پیام

رئیس مجلس در جلسه بامدادی مجمع نمایندگان استان خوزستان برای پیگیری مسائل این استان با تاکید بر این که مقابل هرکس که در رفع مشکلات مردم کارشکنی کند می ایستم، گفت: با مقایسه شرایط استان در زمان جنگ و شرایط کنونی نسبت به کم کاری ها و سوء مدیریت هایی که در خوزستان انجام شده است به عنوان یک انقلابی هیچ پاسخی برای مردم استان ندارم.

 محمدباقر قالیباف در نشست مجمع نمایندگان استان خوزستان که از ساعت ۵:۱۵ دقیقه صبح امروز (سه شنبه ۵ مردادماه) آغاز شد، با بیان اینکه با توجه به مردم وفادار این استان، من به اندازه کافی و فارغ از درخواست های مردمی و مطالبات این روزهای نمایندگان، انگیزه لازم برای پیگیری مسائل استان خوزستان را دارم، گفت: مخصوصاً این امور وقتی ثمربخش خواهد بود که هم افزایی کافی در دستگاه های مختلف برای انجام یک کار وجود داشته باشد.

مشکل اصلی کشور سرکش بودن نظام اداری و اجرایی است

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اصلی و درد اساسی امروز ما در کشور سرکش بودن نظام اداری و اجرایی کشور است و ظاهرا کسی مسئول مسائل و مشکلات به وجود آمده نیست.

کوتاهی دو دستگاه در تنش آبی ۷۴۰ روستای خوزستان

وی با اشاره به مسائل اخیر استان خوزستان با تاکید بر این که نباید نمایندگان را از جلسات کارشناسی مربوط به حل معضلات استان خوزستان حذف کرد، تاکید کرد: قطعاً نمایندگان مجلس از هر کس دیگری در انتقال پیام مردم محق تر هستند و نماینده می تواند حرف مردم را از مسئولان به صورت منسجم پیگیری کند. روز گذشته جلسه ای در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برگزار شد، در آن جلسه به این نکته اشاره کردم که در موضوع رفع تنش آبی ۷۴۰ روستای خوزستان دو مجموعه در انجام وظایف خود کوتاهی کردند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به تعیین اعتبار هزار میلیارد تومانی برای حل بخشی از مشکلات تنش آبی خوزستان که در جریان نظارت میدانی سال گذشته از این استان نهایی شد، تاکید کرد: حداقل در بحث تخصیص این هزار میلیارد تومان که سازمان برنامه باید به این مناطق اختصاص می داد، سازمان برنامه و وزارت نفت کوتاهی کردند، در حالی که این مسئله با پیگیری به راحتی قابل حل و فصل بود.

وی با اشاره موانع جدی که در نتیجه سیستم بروکراسی اداری مقابل تامین این اعتبار ایجاد شد، گفت: از شهریور سال گذشته می دانستیم که ۷۴۰ روستای خوزستان دچار تنش و بحران آب هستند اما با برنامه ریزی و تصمیمات درست می توانستیم تا تابستان امسال با کمترین هزینه، بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم، ولی امروز با هزینه ای دوچندان باید این بحران را حل کنیم.

قالیباف با بیان این که در این سیستم بروکراسی ضرورت دارد که ما با پیگیری های منسجم بر این بروکراسی بی در و پیکر غلبه کنیم، گفت: متاسفانه شاهدیم در همین رابطه یکی از مدیران سازمان برنامه بیش از ۴۰ روز است که نامه مربوط به اعتبار هزار میلیارد تومانی را به جریان نینداخته است در حالی که در پیگیری های ما حتی صورت وضعیت برای صنایع نفتی نیز تعیین شده است.

مسئولیت صنایع متعدد فعال در خوزستان نسبت به برداشت آنها از آب های استان

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به وجود صنایع متعدد فعال استان خوزستان عنوان کرد: باید مشخص شود سهم این صنایع نسبت به برداشت آنها از آب خوزستان چیست؟. آیا این صنایع نمی خواهند آب استان خوزستان را با این درآمدهای هنگفت مدیریت کنند؟

وی با اشاره به افزایش بودجه استانی و ملی استان خوزستان در قانون بودجه ۱۴۰۰ اضافه کرد: برای تحقق این بودجه قطعاً نیاز به پیگیری است و نمایندگان مجمع استان باید این مهم را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به پیگیری هایی که در حوزه زمین های وقفی استان خوزستان انجام شده است، گفت: در بسیاری از موضوعات از جمله مشکلات اوقافی مطرح شده در نشست امروز با پیگیری و بدون نیاز به بودجه، می توان مسائل را حل کرد.

تدوین نظام مسائل ۱۶ استان در مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین نظام مسائل استان های مختلف در مجلس عنوان کرد: با تلاش ها و وقتی که گذاشته شد، در حال حاضر نظام مسائل ۱۶ استان به تفکیک تدوین شده و راهکارهای کوتاه و بلند مدت برای حل مسائل استان ها در مرکز پژوهش ها و قرارگاه محرومیت زدایی مجلس استخراج شده است.

وی تصریح کرد: مهم نیست که من چه مسئولیتی دارم، بنده حاضرم برای حل مشکلات مردم کفش هر کسی را واکس بزنم تا مسئله ای از مسائل مردم حل شود. خداوند به این کارها برکت می دهد. البته اگر فردی بخواهد در برابر حل مشکلات مردم کارشکنی کند، مقابل او می ایستم.

ضرورت پرداخت حقآبه به خوزستان

رئیس قوه مقننه کشورمان ضمن تاکید بر پرداخت حقابه به استان خوزستان یادآور شد: حقابه های مربوط به پروژه های انتقال آب ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان باید با پیگیری نمایندگان دنبال شود و اعتبارات آن به حوزه آب خوزستان اختصاص پیدا کند.

قالیباف با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوعات ریشه ای و اساسی استان باید در برنامه هفتم دیده شود، اگر رقم ۳ میلیارد دلاری برای خوزستان دنبال می شود باید مشخص شود که این ارقام به تفکیک از چه منابعی می خواهد تامین و در چه محلی هزینه شود. حتی اگر لازم است می توانیم در مجلس برای این ارقام مصوبه داشته باشیم.

اقدامات صورت گرفته نباید جزیره‌ای باشد

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهر اهواز عنوان کرد: اقدامات صورت گرفته در شهر یا استان نباید به صورت جزیره ای پیش برود. اگر پولی به استان و شهر اهواز تزریق می شود، این اعتبارات باید به صورت سیستمی هزینه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل ستاد راهبری با محوریت مجمع نمایندگان استان خوزستان در این استان، را ضروری برشمرد و گفت: بنده نیز به سهم خود این موضوع را پیگیری خواهم کرد، خوشبختانه امروز استان خوزستان یک نماینده در هیات رئیسه و یک رئیس کمیسیون دارد و می تواند مسائل مربوط به استان را از طریق مجلس پیش ببرد.

درد خوزستان از نداری نیست

قالیباف با بیان اینکه درد استان خوزستان از کمبود ظرفیت ها و نبود منابع مالی نیست، اضافه کرد: جنس محرومیت استان خوزستان با برخی دیگر از مناطق قابل قیاس نیست، چرا که در بین مردم خوزستان بیش از محرومیت، احساس تبعیض وجود دارد.

ماجرای دو عکس در خرمشهر

وی با اشاره به حضور خود در شهر خرمشهر در زمان جنگ عنوان کرد: سال ۵۸ در یکی از مناطق خرمشهر یک عکس یادگاری گرفتم، پس از سال ها در دوره ای که در شهرداری تهران مسئولیت داشتم، به خرمشهر رفته بودم و در همان نقطه مجدداً عکس گرفتم و وقتی به این دو عکس نگاه می کنم، به عنوان یک انقلابی در مقابل سوء مدیریت ها و کم کاری هایی که در این مناطق شده است هیچ پاسخی برای مردم خوزستان ندارم.

وی تاکید کرد: البته با پیگیری های منسجم می توانیم بسیاری از مسائل استان را حل و فصل کنیم.

ورود دیوان محاسبات به نحوه  هزینه کرد اعتبارات در خوزستان

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل دولت جدید و تدوین برنامه هفتم، وجود ستاد راهبردی استان خوزستان را ضروری دانست و یادآور شد: یکی از مسائل مهمی که در استان باید پیگیری شود، این است که چرا با وجود حجم قابل توجه اختصاص اعتبارات برای استان خوزستان، اما خروجی کافی در استان دیده نمی شود.

وی تاکید کرد: این مسئله از طریق دیوان محاسبات نیز به طور ویژه پیگیری خواهد شد تا مشخص شود اعتبارات به چه نحو هزینه شده است.

قالیباف یادآور شد: به صورت سیستمی نیز موضوعات مربوط به نظارت میدانی در استان خوزستان نیز از طریق معاونت نظارت پیگیری خواهد شد تا این مسائل نیز به سرانجام برسد.

محمدجواد آذری‌جهرمی در نامه‌ای به رئیس مجلس و رئیس جمهور آینده به جزئیات کامل اشکالات طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، به صورت مشخص هشدار داده که اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی ضمن محدودسازی کاربران در دسترسی آزاد به اطلاعات و باعث کمرنگ شدن دولت در تصمیم‌گیری‌های فضای مجازی خواهد شد.

گیل ندا،  محمدجواد آذری‌جهرمی در نامه ای به رئیس مجلس و رئیس جمهور آینده  به جزئیات کامل اشکالات طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، به صورت مشخص هشدار داده که اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی ضمن محدودسازی کاربران در دسترسی آزاد به اطلاعات، باعث کمرنگ شدن دولت در تصمیم‌گیری‌های فضای مجازی و همچنین حذف و بی‌اثر کردن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد شد. به باور جهرمی اجرای این طرح خود معضلی جدید در اعتمادسازی به نظام حکمرانی فضای مجازی کشور را به دنبال خواهد داشت.

او در هر دو نامه از رئیس جمهوری آینده و رئیس مجلس خواسته است که طرح صیانت از کاربران در دولت سیزدهم و با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه مجدد بررسی شود.

در یکی از نامه‌های محمدجواد آذری‌جهرمی به رئیس مجلس، به مقدمه این طرح و اهداف طرح «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» اشاره شده که برای حل مشکلاتی چون نابسامانی فضای مجازی علی‌رغم مطالبه صریح مقام رهبری، عدم صیانت از حرم و حیثیت شهروندان و فقدان حمایت لازم از حقوق و آزادی‌های مشروع فعالان فضای مجازی، فقدان پشتوانه قانونی مصوبات شورای عالی فضای مجازی به منظور مواجهه قضائی با هر گونه قصور یا تقصیر در ایفای مسئولیت‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی، ارائه‌دهندگان خدمات کاربران، نبود حمایت‌های اجرایی از محتوا و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی و لزوم التزام بخشی، ساماندهی و شفاف‌سازی این فضا و … در نظر گرفته شده است.

 

محمدجواد آذری‌جهرمی در نامه خود به رئیس مجلس تاکید کرده که در خصوص تمامی این مشکلات بین کارشناسان و ذینفعان دغدغه‌مندی وجود دارد؛ اما به باور وزیر ارتباطات طرح پیشنهادی مجلس به نحوی است که خود معضلی جدید در اعتمادسازی به نظام حکمرانی فضای مجازی کشور را به دنبال خواهد داشت و در مواردی می‌تواند معضلات اجتماعی، مدیریتی و حقوقی جدیدی ایجاد کند.

جهرمی با ذکر مثالی در این مورد خطاب به رئیس مجلس نوشته است: «از جمله مصادیق رویکرد ناکارآمد به حل مشکلات مورد اتفاق نظر، می‌توان به مواردی نظیر عدم توجه به بند ۱۴ سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری و اصل ۵۷ قانون اساسی در تدوین طرح و جابه‌جایی وظایف در قوه مجریه، حذف یا بی‌اثر کردن نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از فضای مجازی و مسلوب الاختیار شدن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جایی که وزیر در پیشگاه قانون اساسی ( اصل ۸۹ قانون اساسی) پاسخگوی ملت و قوه مقننه است؛ اشاره کرد.» همچنین وزیر ارتباطات یکی دیگر از آثار منفی این طرح را بی‌اثر کردن نقش شورای عالی فضای مجازی در سیاست‌گذاری و راهبردهای کلان فضای مجازی دانسته است.

 

به باور وزیر ارتباطات، از دید کلان این طرح شاهد پراکندگی احکام قانونی و عدم پشتیبانی مفهومی و منطقی مواد از یکدیگر به دلیل نگاه مصداقی، موردی و مساله محور است.

او تاکید کرده که در این طرح تعیین تکلیف قانونی روشن و مشخصی در باره تسهیم و تقسیم مسوولیت‌های قانونی میان خدمات پایه کاربردی، سایر خدمات و کاربران فضای مجازی نشده و منجر به ایجاد دولت موازی به واسطه اعطای اختیارات تنظیم‌گری به نهادی خارج از دولت شده است.

اشاره وزیر ارتباطات در این زمینه به هیات ساماندهی و نظارت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است که در آن ترکیبی از رئیس مرکزی ملی فضای مجازی (به عنوان رئیس هیات)، معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار وزارت فرهنگ و ارشاد، معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار وزارت اطلاعات، معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار دادستانی کل کشور، یک نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس، معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار سازمان صداوسیما، معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار اطلاعات سپاه، معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیارسازمان تبلیغات اسلامی، معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیارنیروی انتظامی و معاون ذیربط یا نماینده تام‌الاختیار سازمان پدافند غیرعامل دیده می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به این هیات ساماندهی نوشته است که برخلاف قانون اجرای سیاست‌های کلی اصلی ۴۴ قانون اساسی حتی با این نهاد تازه تاسیس اختیار ایجاد نهاد تنظیم‌گر بخشی جدید بدون طی مراحل قانونی داده شده؛ اما در مقابل هیچ راه‌حلی برای مسائل مربوط به انحصار و ایجاد فضای رقابتی سالم بین ارائه دهندگان خدمات و محتوای فضای مجازی دیده نشده است.

جهرمی در نامه خود تاکید کرده که فقدان رویکرد حمایتی در سه بخش تنظیم‌گران موجود، ارائه‌دهندگان خدمات و کاربران این فضا در این طرح نمایان است. او با اشاره به اصل سه قانون اساسی و سایر اصول قانون اساسی نوشته است که در این قانون‌ها به کرات حقوقی را برای مردم که در اینجا کاربران و کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی هستند روشن ساخته است، این در حالی است که پرداختن ناقص به برخی از حقوق نظیر حریم خصوصی و عدم تببین دقیق آن چشم‌انداز روشنی از استیفای حقوق مردم را متبادر نمی‌سازد؛ بلکه به عقیده وزیر ارتباطات همه را به نهادهایی فراقانونی واگذار می‌کند و از طرفی حق مجلس را نیز برای ورود و مداخله به این مباحث از نمایندگان سلب می‌کند.

جهرمی در ادامه نامه خود با مطرح کردن چندین سوال نوشته است: «سوالی که تدوین‌کننندگان طرح به صورت مداوم باید در تنظیم طرح‌هایی که اختیارات دولت را محدود می‌سازد از خود بپرسند این است که با ایجاد این نهادهای فرا قوه‌ای اختیارات پرسشگری، سوال و استیضاح مجلس چگونه جاری خواهد شد؟ آیا بعد از تصویب چنین قوانینی مجلس می‌تواند از وزرا یا حتی رئیس جمهوری و دولت در اجرای اصول قانون اساسی مطالبه‌گری یا احیانا خواهان اصلاح خط مشی‌ها شود.» طبق اظهارات جهرمی حذف دولت از اختیارات اجرایی جدا از معضلات ساختاری و موازی کاری‌هایی که تنها اثر آن می‌تواند تضییع بیت‌المال باشد منجر به حذف قوه مقننه از نظارت بر دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

همچنین جهرمی یکی دیکر از مشکلات هیات ساماندهی نظارت بر اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی را عدم پیش‌بینی شفافیت برای این نهاد دانسته که مصوبات آن موجد حق و تکلیف عمومی است. این اتفاق به باور جهرمی در مقابل رویکرد شفاف قانون اساسی برای نهاد مجلس قانون‌گذاری که حتی مشروح مذاکراتش پخش زنده و منتشر می‌شود، است.

جهرمی در ادامه نامه خود به اصرار عجیب نمایندگان به اجرای این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی اشاره کرده و نوشته است طراحان می‌خواهند از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی حتی برای جلوگیری از مشارکت کلیه نمایندگان مجلس در تدوین این قانون که در حکم یک قانون اساسی در فضای مجازی است استفاده ناثواب ببرند.

جهرمی در نامه خود به رئیس مجلس یادآور شده است که این طرح ضمن ایجاد بار مالی برای دولت (مغایرت اصل ۷۵ قانون اساسی) و همچنین انتزاع برخی وظایف قوه‌مجریه و دستگاه‌های اجرای ذیل آن از این قوه (مغایرت اصل ۶۰ قانون اساسی) تنها خروجی آن تحدید فضای مجازی است.

به باور وزیر ارتباطات دولت دوازدهم ارائه و تصویب این در زمانی که در ابتدای دولت سیزدهم است و دولت فرصت تدوین قانون برنامه هفتم توسعه را در پیش دارد، نشان از اتخاذ رویکردی دارد که دولت را مقابل مردم و کسب‌وکارها قرار می‌دهد. به جز این نامه که وزیر ارتباطات در ۲۳ تیر ماه برای رئیس مجلس ارسال کرده است، پیشتر نیز آذری جهرمی در ۴ تیر ماه نسبت به اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و اشکالات وارده به آن هشدار داده و اعلام کرده بود اجرای چنین طرحی باعث جا ماندن کشور از فضای رقابت جهانی می‌شود. او در همین نامه از رئیس مجلس خواسته بود که با توجه به اهمیت موضوع، در صورت صلاح‌دید ترتیبی داده شود که این طرح با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و به ویژه نمایندگان رئیس جمهوری منتخب، پس از استقرار دولت جدید با هدف تقویت و استقرار حکمرانی فضای مجازی در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

روی آوردن به رئیس جمهور منتخب
اینکه رئیس مجلس به نامه‌های وزیر ارتباطات دولت دوازدهم واکنش نشان داده است یا خیر مشخص نیست و حداقل از آنجا که نامه جهرمی به رئیس مجلس را پیوست از طریق سیستم دسترسی آزاد به اطلاعات به دست آورده، در این سیستم پاسخی از جانب رئیس مجلس به خواسته‌های وزیر ارتباطات دولت دوازدهم دیده نمی‌شود.

شاید هم همین شرایط باعث شده تا در نهایت آذری جهرمی در آخرین روزهای وزارتش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری آینده از او برای جلوگیری از تصویب این طرح براساس قانون اصل ۸۵ و بررسی مجدد آن در دولت جدید کمک بخواهد.

محمدجواد آذری جهرمی در نامه‌ای به رئیس جمهوری سیزدهم، ابراهیم رئیسی، با اشاره به اینکه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی یکی از طرح‌های مهم در دستور کار مجلس یازدهم است نوشته است که با اینکه نمایندگان مجلس همواره نگاه ریزبینانه به موضوعات دارند؛ اما در این طرح و طرح‌هایی از این دست که با موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات و فضای مجازی در کمیسیون‌های مجلس در دست بررسی است، توام با یک اصلاح ساختاری بنیادین در سیاست‌گذاری، مدیریت و راهبری، تنظیم‌گری و اجرای کلیه موضوعات مربوط با فضای مجازی و کاربردهای ICT است که به باور جهرمی این امر برخی از اختیارات دولت را محدود می‌کند و مقایر با برخی از اصول قانون اساسی است. او در ادامه به این قوانین اشاره کرده است که شامل موارد زیر می‌شود:

اصول ۱۳۴ و ۱۳۸: این اصول بر اختیارات و وظایف هیات وزیران و قوه مجریه دلالت دارد.
اصول ۶۰،۱۱۳ و ۱۲۲: این اصول بر اختیارات و وظایف رئیس جمهوری دلالت دارد.
اصول ۷۵: این اصل به دلیل عدم پیش‌بینی هزینه‌های این تغییرات که در بسیاری از سامانه‌های زیرساختی و کاربردی کشور باید اعمال شود.
اصل ۱۲۶: این اصل بر اختیارات امور اداری رئیس جمهوری در دولت الکترونیکی دلالت دارد.
اصول ۷۶، ۸۸ و ۸۹: این اصول بر پاسخگویی وزرا و رئیس جمهوری به مجلس دلالت دارد.
جهرمی به صورت شفاف اجرای این طرح را بی‌اثر شدن قدرت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانسته و نوشته است: «براساس حذف اختیارات مربوط به تنظیم‌گری بخشی و هماهنگی بین دستگاهی کاربردهای فناوری اطلاعات و دولت الکترونیکی برگرفته از قانون سال ۱۳۸۲ این وزارت و مصوبات شورای عالی فضای مجازی، عملا منجر به حذف محتوایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساختار اجرایی کشور خواهد شد که در عصر دیجیتال و راهبردهای کشورها در سرمایه‌گذاری و حمایت شتابنده از این حوزه باعث جا ماندن کشور از فضای رقابت جهانی می‌شود.»

جهرمی تاکید کرده که این طرح به لحاظ محتوایی و با وجود احکام تکراری که با قوانین موجود داشته باعث تداخل در وظایف دولت از جمله اصلاح اساسنامه مصوب هیات وزیران می‌شود. از نظر جهرمی، به منظور امکان اعمال شیوه‌های صیانتی مطلوب‌تر برای کاربران در مواجهه با تهدیدهای خارجی و داخلی به وسیله لایحه صیانت از داده‌ها ، اصلاح اساسنامه و برابری با حکم تشکیل شورای عالی فضایی مجازی، این طرح نیازمند اصلاح و بهینه‌سازی است تا بتواند از مسیرهای مناسب‌تر و کم‌تنش‌تری در فضای مجازی امر حکمرانی فضای مجازی را محقق کند.

در پایان این نامه آذری جهرمی با اشاره به رویکرد حمایتی ابراهیم رئیسی از فضای مجازی و توسعه و پیشرفت کشور از مسیر فرصت‌های عصر دیجیتال خواسته است که در صورت صلاح‌دید ترتیبی اتخاذ شود تا این طرح با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، به ویژه نمایندگان خود رئیسی و با هدف تقویت و استقرار حکمرانی فضای مجازی بازنگری شده و پس از استقرار دولت سیزدهم و با همکاری بین دولت و مجلس به تصویب برسد.

صفحه1 از298

درباره ی ما

پایگاه خبری گیل ندا، خبرگزاری کلانشهر رشت

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه گیل ندا عضو شوید.