K2 Listing

K2 Listing

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه پاسخ اظهارات غیرواقعی کلانتری، رئیس محیط زیست را در صحن علنی مجلس خواهیم داد، گفت: کلانتری باید به دلیل افترا به نمایندگان مجازات شود.

 

گیل ندا، جبار کوچکی نژاد در مورد اظهارات عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر عدم پیگیری بودجه پسماند از سوی نمایندگان شمالی مجلس و اینکه آنها فقط هارت و پورت می‌کنند، گفت: از معاون رئیس جمهور بعید است که با ادبیات کوچه بازاری نمایندگان مجلس را مورد خطاب قرار دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: کلانتری در گذشته وزیر بوده و با وجودی که نسبت به چارچوب قوانین کشور اطلاعات کامل را دارد اما توپ را به زمین نمایندگان مجلس و در واقع کم‌کاری خود در بحث پسماند را به گردن نمایندگان شمالی میندازد.

رئیس سازمان محیط زیست باید به جرم افترا مجازات شود

وی با بیان اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی نیازمند طی فرآیندهای قانونی است، ادامه داد: بی‌شک کلانتری باید به جرم افترا به نمایندگان تحت تعقیب قرار گیرد و مجازات شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: مجلس نمی‌تواند از صندوق توسعه ملی پولی برداشت و در بخش دولتی هزینه کند بلکه از منابع آن می توان برای تولید و خدمات استفاده کرد و سپس منابع را به صندوق بازگرداند در واقع شرط استفاده از منابع صندوق برگشت پذیر بودن آن است.

برداشت و استفاده از منابع صندوق نیازمند اخذ مجوز رهبری است

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه بر اساس قانون برداشت و استفاده از منابع صندوق نیازمند اخذ مجوز رهبری است، ادامه داد: در این رابطه دولت جدولی در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی کرد که بر اساس آن باید برای مدیریت پسماند ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شد این در حالی بود که اذن مقام معظم رهبری اخذ نشده بود و مجلس به هیچ وجه حق ورود نداشت.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بنابراین موضوع از دستور کار مجلس خارج شد و به طور قطع اگر مجلس تصویب می‌کرد شورای نگهبان به عنوان حافظ قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام یا مجمع تشخیص مصحلت نظام با آن مخالفت می‌کردند؛ بهتر بود دولت پیش از ارائه بودجه به مجلس مجوزهای لازم را از رهبری اخذ می‌کرد.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: با ورود دستگاه قضایی و پیگیری‌های انجام‌شده ۲۰ هزار خودروی دپو شده به مشتریان واگذار می‌شود.

 

گیل ندا، ناصر سراج در بانه در پاسخ به این سئوال که پیگیری سازمان بازرسی کل کشور در مورد قراردادهای خودروسازان چه شد؟، به وضعیت نابسامان صنعت خودرو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مشکل اساسی خودورسازها مربوط به قطعه‌سازان بود که قطعات مورد نیاز را در اختیارخودرو سازها قرار نمی‌دادند اما با ورود دستگاه قضایی و پیگیری‌های انجام‌شده این مشکل مرتفع و ۲۰ هزار خودروی دپو شده به مشتریان واگذار می‌شود.

وی افزود: پیگیری‌های قوه قضائیه همچنان ادامه دارد تا قیمت خودرو کاهش یابد و این اطمینان را به مردم عزیز می‌دهیم که سازمان بازرسی کل کشور تا بدست آوردن نتیجه مطلوب پیگیر رفع مسائل و مشکلات حوزه صنعت خودرو است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: متأسفانه پرونده‌های زیادی در ارتباط با فساد در قوه قضائیه تشکیل می‌شود که به‌نوعی مستقیم و غیره مستقیم مربوط به تعدادی از مسئولان و اطرافیانشان است.

وی هشدار داد: باید مفسیدن بدانند که قوه قضائیه در مبارزه با آنان به‌جد پای کار است و ریز به ریز تخلفات را رسیدگی کرده و در مقام برخورد بدون توجه به جایگاه افراد عمل می‌کند.

سراج در پاسخ به سؤالی که آخرین اخبار سازمان بازرسی برای مردم چیست؟ گفت: می‌توان به پیگیری‌های مکرر در ارتباط با تعیین تکلیف تخلفات سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد که در نهایت منجر به استعفای رئیس سازمان خصوص‌سازی شد و امیدواریم رئیس جدید این سازمان هدفی جز رونق تولید و ایجاد اشتغال نداشته باشد.

وی ادامه داد: در اصل هدف از خصوصی سازی انقلاب اقتصادی است اما چون به‌نحو احسن و بدون نظارت مناسب متولیان امر این واگذاری‌ها صورت گرفت، منجر به ازدیاد بیکاری و اخراج کارگران در کشور شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: بدون شک قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور به‌هیچ وجه اجازه تکرار این‌گونه واگذاری‌ها را نخواهد داد و باید حداکثر شفافیت در واگذاری‌ها مدنظر قرار گیرد و واگذاری فقط به افراد واجد شرایط صورت گیرد تا رانت و فساد در این حوزه ریشه‌کن شود.

معاون اول قوه قضاییه و سرپرست وزارت آموزش و پرورش دقایقی پیش با استقبال سرپرست استانداری گیلان وارد فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت شدند.

گیل ندا، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه و دکتر حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش دقایقی پیش با استقبال ارسلان زارع سرپرست استانداری گیلان و جمعی از مقامات محلی وارد فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت شدند.

معاون اول قوه قضاییه به منظور حضور در آیین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری گیلان و سرپرست وزارت آموزش و پرورش به منظور شرکت در هشتمین دوره جشنواره کشوری پروژه‌های علمی دانش‌آموزان ابتدایی کشور، تحت عنوان «جابربن حیان» به گیلان سفر کردند.

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی با اشاره بر فشار‌های شدید اقتصادی در شرایط کنونی بیان کرد: باید کمی آرام باشیم و نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشیم و اعتماد مردم به نظام را نابود نکنیم.

 

گیل ندا، برخی فعالان سیاسی ایران معتقدند موضوعی که بیش از همه می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را به خطر بیندازد، چشم‌پوشی دستاورد‌های قبلی و متهم کردن مدیران گذشته به فساد است. این موضوع بیش از دو دهه است که بطور خاص و پررنگ‌تر از همیشه دامن سیاستمداران را هم گرفته و نتیجه این برخورد‌ها و بگو مگوها، افزایش آمار بی‌اعتمادی مردم به مدیران ارشد نظام شده است.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی از جمله چهره‌هایی است که معتقد است این رفتار باعث می‎شود مردم کل نظام را مقصر بدانند. او می‌گوید این روز‌ها شاهدیم که هر یک از مسئولانی که بنا به اقتضائات جامعه به پست دیگری منصوب می‎شوند، در فضای مجازی و رسانه شروع به افشاگری و تخریب مدیران پیش از خود در حوزه مربوطه می‎کنند.

وی افزود: این انتقادات و تندروی‎ها تیشه‎ به ریشه نظام است و کارکرد دیگری ندارد. گفتن اینکه مدیران گذشته هیچ کاری از پیش نبرده‌اند و تنها همه چیز را آشفته و بهم ریخته‎اند، فقط باعث سوءظن مردم می‎شود، زیرا مردم از خود می‌پرسند اگر این موضوع واقعیت دارد پس وظیفه دستگاه‌هایی که این مدیران را تایید می‌کنند چیست؟ واضح و روشن است که این رویکرد که متاسفانه روز به روز بر شدت آن هم افزوده شده فقط مشروعیت نظام را زیر سوال می‌برد و این روش مدیران به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه برداشت افکار عمومی از این درگیری‌ها بین مدیران سیاسی تنها جنگ قدرت است، تشریح کرد: مردم به هیچ عنوان تصور نمی‎کنند که تخریب مسئولان توسط یکدیگر به منزله مطالبه حق آن‎هاست. آنچه این نزاع‌های سیاسی برجای می‎گذارد تنها این تفکر است که مسئولان به دنبال انتقام‌گیری از یکدیگر هستند. به راستی در پی این تخریب‎ها در جواب فرزندان‌مان و ملت چه می‎توان گفت؟ جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل در این فساد‌ها بوده است؟ آیا این تفکر صحیح است؟

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس اظهار داشت: رفع اشکالات به وجود آمده به دست مدیران پیشین از ملزومات است، اما رسانه‎ای کردن یا بزرگ جلوه دادن کمبود‌ها فقط به اعتماد مردم نسبت به نظام لطمه می‌زند. مردم بر اساس نتایج مشهود و عملکرد هر یک از ارگان‎ها به خوبی تفاوت‎ها را درک و درست قضاوت می‎کنند و نیازی نیست که مدیران، گذشته را سیاه و عملکرد خود را سفید گزارش دهند.

نماینده رشت در ادامه گفت: متاسفانه در حال حاضر اکثر مردم قضاوت درستی نسبت به نظام ندارند، چرا که کل جمهوری اسلامی با این درگیری‎ها زیر سوال برده شده است. مردم هر یک از مدیران را بخشی از نظام جمهوری اسلامی می‎دانند و به همین دلیل با این افشاگری‎ها نسبت به مدیران سیاسی بدبین نمی‎شوند، بلکه کل نظام را مقصر می‎دانند.

او با اشاره بر فشار‌های شدید اقتصادی در شرایط کنونی بیان کرد: باید کمی آرام باشیم و نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشیم و اعتماد مردم به نظام را نابود نکنیم. بهتر است مسئولان هم خود را پاک و منزه از هر گونه تقصیر و آلودگی نشان ندهند، چرا که مردم همه را یکی و سوار بر یک کشتی می‎دانند. در حال حاضر بحران‎های اقتصادی و تحریم‎ها به اندازه کافی به مردم فشار می‎آورد و اخبار هر روزه در خصوص اختلاس و فساد‌های گوناگون در ارکان مختلف جامعه تنها زانوی ملت را برای مقاومت در برابر این فشار‌ها سست خواهد کرد.

جعفرزاده افزود: در کشور‌هایی که ما مرتباً همه چیز آن‌ها را نفی می‌کنیم، می‌بینیم که روسای جمهور ادوار گذشته‌شان در کمال صمیمیت کنار هم می‌ایستند و عکس یادگاری می‌گیرند و حتی بر سر برخی موضوعات با هم همفکری می‌کنند، اما در کشور ما سیاستمداران بی‌محابا همدیگر را تخریب می‌کنند و تنها اگر مدیر پیشین شهید شده باشد به او و عملکردش احترام می‌گذارند که به نظر این برخورد هم به خاطر خجالت از خون شهید است.

او خاطرنشان کرد: مردم دیگر طاقت این را ندارند که بشنوند فلان مسئول «فتنه‌گر» یا فلان مسئول دیگر «خائن»، «منحرف» و «جاسوس» بوده است. افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند خیلی دل در گرو نظام و بقای آن ندارند، زیرا اگر داشتند، سکوت می‌کردند تا کشور و اعتماد مردم حفظ شود. من معتقدم نقش رسانه‌ها برای تمام شدن این جنگ‌های قدرت، کلیدی است و امیدوارم همه رسانه‌ها فضایی را ایجاد کنند که هیچ مسئولی نتواند به راحتی، گذشته را تاریک و خود را حق نشان دهد.

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: ایران در تاریخ معاصر خود آغازگر هیچ جنگی نبوده و پس از این هم نخواهد بود، اما در دفاع از خود کمترین تردیدی به خود راه نمی دهد و به هر متجاوزی سریع و کوبنده پاسخ خواهد داد.

 

گیل ندا، «عبدالخریس المشهری» رئیس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی مجلس نمایندگان اندونزی با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار سید عباس عراقچی ضمن استقبال از گسترش همه جانبه روابط با اندونزی، سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران را تشریح و اعلام کرد که تقویت توانمندی های دفاعی ایران جنبه بازدارندگی داشته و علیه هیچ کشور دیگری نیست. ایران در تاریخ معاصر خود آغازگر هیچ جنگی نبوده و پس از این هم نخواهد بود اما در دفاع از خود کمترین تردیدی به خود راه نمی دهد و به هر متجاوزی سریع و کوبنده پاسخ خواهد داد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در زمینه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و ادعاهای بی اساس آمریکا اظهار داشت: طبق فتوای مقام معظم رهبری، ما هرگونه استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای را حرام و مردود می دانیم، اما با توانمندی دانشمندان خود، این فناوری را بصورت بومی در قالب یک برنامه صلح آمیز توسعه داده ایم.

عراقچی در مورد تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، تاکید کرد این تحریم ها غیرقانونی است و ماهیت ضد انسانی دارد اما ایران مصمم است آنرا تبدیل به فرصتی برای تحول در اقتصاد ملی کند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اندونزی نیز ضمن تمجید از خودباوری و استقلال کشورمان، بر تعمیق همکاریهای پارلمانی بین دو کشور تاکید و آمادگی اندونزی را برای همکاری در همه زمینه ها از جمله مبارزه با افراطی گری و تروریسم اعلام کرد.

روزنامه انگلیسی گزارش داد که نفتکش ایرانی گریس ۱ که در جبل الطارق توقیف شده است، با توجه به قصد مقام های این منطقه برای تمدید نکردن حکم توقیف این نفتکش، روز پنجشنبه آزاد می‌شود.

 

گیل ندا،  روزنامه انگلیسی سان در تارنمای رسمی خود نوشت که «فابیان پیکاردو» سروزیر جبل الطارق قصد ندارد دستور توقیف نفتکش گریس ۱ را که در فردا پایان می‌یابد، تمدید کند.

منابع نزدیک به پیکاردو به این روزنامه گفته‌اند که او اطمینان یافته مقصد این نفتکش سوریه نیست. گفته می‌شود که ناخدای این نفتکش تعهدی کتبی به پیکاردو داده و سروزیر جبل الطارق بر این اساس روز پنجشنبه در جلسه دادگاه از قاضی درخواست تمدید توقیف گریس ۱ را نخواهد کرد.

یک منبع نزدیک به دولت جبل الطارق چهارشنبه شب به این روزنامه گفته است: اگر دیگر بر این باور نباشیم که نفتکش گریس ۱ تحریم‌ها علیه سوریه را نقض نمی‌کند، هیچ دلیلی برای اینکه یک لحظه بیشتر آن را در جبل الطارق نگه داریم، وجود ندارد.

پیکاردو گفت: اکنون موضوع این است، لذا می‌توانید منتظر باشید که نفتکش فردا مسیر خود را ازسر بگیرد.

بیش از یک ماه است که ابرنفتکشی به نام «گریس ۱» با محموله نفت ایران در جبل الطارق توسط دولت دست نشانده انگلیس در این منطقه توقیف شده است و دولت انگلیس به تازگی اعلام کرده که بررسی‌ها در مورد این نفتکش موضوعی مربوط به جبل‌ الطارق است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: تحقیقات در دست انجام در مورد گریس ۱، موضوعی مربوط به دولت جبل‌ الطارق است و از آنجا که این تحقیقات جریان دارد، نمی توانیم توضیح بیشتری در مورد آن دهیم.

با این وجود جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از علاقه‌مندی انگلیس برای آزادسازی کشتی توقیف شده نفتی ایران خبر داد و گفت: اسنادی بین دو کشور مبادله شده که در رفع توقیف این کشتی کمک می‌کند.

ادعای انگلیس در حالی است که نیروی دریایی سلطنتی این کشور روز چهارم ژوئیه (۱۳ تیرماه) در اقدامی غیرقانونی و برخلاف قوانین بین المللی، کشتی گریس ۱ حامل نفت خام ایران را در تنگه جبل‌ الطارق به اتهام دور زدن تحریم ها و حمل نفت به سوریه توقیف کرد.

اما بررسی سند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نشان می‌دهد که ادعای دولت انگلیس برای توقیف نفتکش گریس حتی به اتهام حرکت به مقصد سوریه مبنای حقوقی ندارد.

بر اساس سند ضمیمه تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا علیه سوریه، کشورهای اروپایی فقط موظف به بازرسی محموله‌هایی به مقصد سوریه هستند که «مظنون به حمل تسلیحات نظامی» به این کشور باشد.

اما دولت محافظه‌کار انگلیس از ۱۳ تیرماه این کشتی را در آبراه بین المللی جبل الطارق به بهانه ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرده است.

دولت اسپانیا که بر سر حاکمیت بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق با لندن اختلاف دارد، تأکید می کند که اقدام انگلیس به درخواست آمریکا انجام شده است.

در همین حال، ‌ نشریه «تایمز» چندی پیش گزارش داد که دولت محلی جبل‌الطارق ۳۶ ساعت پیش از گذر نفتکش گریس ۱ از این منطقه، قوانین و مقررات مربوط به اعمال تحریم ها را با فشار انگلیس به گونه ای تغییر داد تا تفنگداران بریتانیا بتوانند آن را اشغال و توقیف کنند.

به نوشته این روزنامه چاپ انگلیس به نقل از حقوقدانان، تغییرات در قوانین دولت محلی جبل الطارق به گونه ای بود که وانمود شود توقیف گریس ۱ دقیق (قانونی) بوده است.

روزنامه ایران در گفت وگو با محمدرضا باهنر پرسشهایی در باره موضوعات مختلف سیاسی مطرح کرده است.

 

گیل ندا، بخشهایی از مصاحبه را می خوانید:
زمانی مرحوم عسگر اولادی که نمی‌توانست گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان را حزبی پیش ببرد، نامه‌نگاری می‌کرد؛ ما این فضاسازی را از شما ندیدیم؛ حالا یا اطلاع نداریم یا نمود نداشته است یا اصلاً اراده‌ای نبوده است…
من الان در مجلس نیستم؛ اما خیلی‌ها مراجعه می‌کنند که الان مجلس کذا و کذاست و من این حرف را قبول ندارم. ما در مجلس دهم آدم قدرتمند زیاد داریم. اما تفاوت جدی مجلس دهم با بقیه مجالس ما این است که ما در تمام مجالس بعد از انقلاب، فراکسیون اکثریت داشتیم. مجلس دهم، فراکسیون اکثریت ندارد. ما در مجلس دهم ۳ فراکسیون داریم که قدرتمند هستند، اما متأسفانه در اقلیت هستند. در ساحت سیاست دنیا هم می‌گویند دولت‌های ائتلافی، ضعیف ظاهر می‌شوند. مجالس ائتلافی هم ضعیف ظاهر می‌شوند زیرا دولتی که با ائتلاف روی کار می‌آید، مرتب باید بین وجوه ائتلافی بده بستان داشته باشد؛ وگرنه ممکن است گروهی از ائتلاف بیرون بروند و اگر این اتفاق بیفتد، حزب در اقلیت قرار می‌گیرد و گرفتاری ایجاد می‌کند. شما به نامه‌نگاری مرحوم عسگر اولادی با اصلاح‌طلبان اشاره کردید؛ اما من می‌گویم که ما درون جناح خودمان هم مشکل داریم. اگر جناح اصولگرا را یک ستون آدم به طول ۱۰۰ متر درنظر بگیریم، بنده این وسط ایستاده ام. ۱۰ نفر اولی آنقدر تند هستند که اگر بگویید کلاه بیاور، سر می‌آورند. ۱۰ نفر آخری هم آنقدر محافظه‌کارند که در خفا می‌گویند: من اصولگرایم اما به کسی نگو؛ من زن و بچه دارم؛ پست و مسئولیت دارم. کسی که وسط این ستون ایستاده، باید هم هوای ۱۰ نفر اول و هم هوای ۱۰ نفر آخر را داشته باشد. ممکن است کسی که وسط ایستاده حرفی بزند؛ اول صفی‌ها می‌گویند عجب آدم محافظه‌کاری است! و آخر صفی‌ها هم می‌گویند عجب رادیکالی است!
در دنیا گروه‌ها و نهادهایی هستند که خارج از دستگاه رسمی دیپلماسی لابی می‌کنند؛ این گروه‌ها از پایه‌های دموکراسی هستند؛ از جنگ و تند شدن فضا جلوگیری می‌کنند؛ ما چرا از این ظرفیت استفاده نکردیم؟ چرا گروه‌ها و نهادهایی نداریم که در دوران تحریم به کارمان بیایند؟ رایزن‌های فرهنگی نیز بیشتر نقش مبلغ دارند. چرا ضرورتش احساس نشد؟
من نمی‌خواهم در ذهنم به‌دنبال مقصر بگردم؛ این قصور وجود داشت؛ من فکر می‌کنم یکی از مراکزی که قصور داشت، سیستم رسمی دیپلماسی کشور است. وزارت خارجه از دیپلماسی رسمی استفاده کرده است اما از دیپلماسی عمومی استفاده نکرد. ما غیر از رایزن‌های رسمی؛ کاردار، تاجر، قانونگذار، حقوقدان و ورزشکار داریم که می‌توانند در ساحت عمومی دیپلماسی فعال باشند. ۱۰-۱۵ سال پیش گروه ۱۰، ۱۰ نفر از رؤسای حکومت بودند، اما الان وقتی گروه ۱۰ دور میز می‌نشینند، ۸۰ نفرند؛ چون علاوه بر رئیس حکومت، رئیس ان جی او، فعال سیاسی و کنشگر اقتصادی هم هست.
مورد دیگر این است که ما متأسفانه با بدبینی به همدیگر نگاه می‌کنیم و اصولاً مذاکره کردن با مخالف را تقبیح می‌کنیم؛ جرم‌انگاری می‌کنیم و می‌پرسیم: چرا این اتفاق افتاده است؟ چرا مذاکره کردی؟ چه جوری مذاکره کردی؟ البته دستگاه اطلاعاتی و امنیتی باید مراقبت کند چون در این قضایا ممکن است نفوذ هم بشود؛ مملکت فروشی هم بشود، غیرممکن نیست. اما باعث نمی‌شود که ما صورت مسأله را پاک کنیم. در دوران دفاع مقدس زمانی که قرار شد نیروهای خارج از ارتش و سپاه به‌صورت عمومی هم بروند به جبهه برای دفاع مقدس، یک سری از دوستان سفت و سخت ما می‌گفتند که باید گزینش کنیم؛ سؤال جواب کنیم که چرا می‌خواهد برود؟ نماز می‌خواند؟ مسلمان هست یا نه. ما گفتیم: چرا سخت‌گیری می‌کنید؟ شاید در میان اینها ۴ نفر نفوذی منافقین هم باشند. درنهایت نظام به این جمع‌بندی رسید که رها کنید و بگذارید همه بروند. ۱۰ هزار نفر می‌روند و فرض می‌کنیم ۵۰ نفر هم ستون پنجمند؛ آن ۵۰ تا بین ۱۰ هزار نفر حل می‌شوند؛ نمی‌شود ۱۰ هزار نفر را به خاطر نگرانی از ۵۰ نفر معطل کرد. به همین دلیل به جایی رسید که اسم طرف را هم نمی‌پرسیدند. هرکس می‌گفت می‌خواهم بروم، آیینه قرآن می‌گرفتند و موفقیت هم در آن بود. ما در سیستم دیپلماسی هم باید از هر ظرفیتی که می‌توانیم استفاده کنیم. از دانشجویی که می‌فرستیم، از استادی که فرصت مطالعاتی دارد، از تاجری که می‌رود، از نماینده مجلس.
ما چهره‌هایی مثل آقای موسویان داریم که آن هم به نظر می‌رسد بیشتر پانسیونرند تا لابی‌من؟
من نمی‌خواهم درباره افراد اظهار نظر کنم؛ اما خیلی دوز بدبینی ما به این چیزها زیاد است. این دوز باید پایین بیاید؛ باید راحت‌تر فکر کنیم. شما موسویان را مثال زدید که برخی‌ها متهمش می‌کنند در حالی که در قضیه نفوذ آدم‌هایی داریم خیلی علیه السلام هستند، ولی رفته و ارتباط برقرار کرده است.
نمی‌شود از ظاهر قضاوت کرد. ما توهم توطئه‌مان بالاست. هرکس می‌خواهد هر کاری بکند، توهم داریم که نکند خودش را فروخته است. مملکت را فروخته است. علقه‌های آن طرف آبی دارد و قس علیهذا. فکر می‌کنم غلظت توهم ما بالاست. توهّم با ذکاوت و زیرکی تفاوت دارد. ما باید زیرکی داشته باشیم، ذکاوت داشته باشیم، رصد جدی داشته باشیم اما نباید متوهم باشیم و فکرکنیم همه می‌خواهند توطئه بکنند.
توصیه شما برای سهل‌گیری در این عرصه برای شرایط الان کشور است یا شرایط عادی؟
برای همیشه. دیپلماسی عمومی فقط به‌عنوان درمان نباید باشد. خیلی وقت‌ها باید برای پیشگیری فعالیت کند. در حالت عادی هم ما باید این ارتباطات قوی را داشته باشیم. نکته دیگر این است که فعالیت دیپلماسی ما باید پهن شود. طرف‌های مذاکره‌مان ۴-۵ کشور بیشتر نیستند. من از زمانی که دکتر ولایتی وزیر خارجه بود، معتقد بودم و به ایشان می‌گفتم و الان هم می‌گویم ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد اما ما با ۷-۸ کشور بیشتر رابطه نداریم. ما در اغلب کشورها سفیر داریم؛ چرا سفرا کارنامه‌ای از برقراری ارتباط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی ندارند. یعنی ما حتی نتوانستیم از نهادهای رسمی هم خوب استفاده نکردیم و گرفتار شدیم.
شما گاندو را تماشا کردید؟
بله. البته نتوانستم کامل ببینم. به‌ صورت گذرا دیدم.
حتماً انتقادات را شنیده‌اید. نظرتان چیست؟
مانور و نشان دادن قدرت و اشراف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بسیار پسندیده است. موضوعی که دستمایه دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان سریال «گاندو» قرار گرفت و نتیجه‌اش ساخت سریالی فاخر بود. اما لازمه نمایش توان اطلاعاتی و امنیتی یکی از دستگاه‌های کشور، این نیست که بخش دیگری از حکومت زیر سؤال برود. کارگردان گاندو می‌توانست قدرت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور را به رخ دشمن بکشد و همزمان شهروندان و دیگر مسئولان را هم خوشحال کند. توان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور ما بسیار بالاتر از آنی است که در فیلم نشان داده شد و اصلاً ضرورت نداشت ما گروه دیگری را که داخل مجموعه نظام فعالیت می‌کند و جزئی از نظام است تخریب کنیم. شناسایی و توقف فعالیت جاسوسان و افرادی که قصد آسیب به منافع ملی کشورمان را دارند، هر قدر پیچیده‌تر باشد، ارزشمندتر است؛ اما معامله کردن با این افراد شناسایی شده و بازداشت شده هم یک عرف است. کما اینکه در دوران دفاع مقدس هم چنین چیزهایی بود. موارد متعددی بود که ما برای آزادی اسرایمان با رژیم بعثی عراق معامله کردیم و اسرای آنها را آزاد کردیم؛ افرادی را که هر کدام‌شان ده‌ها نفر از بچه‌های ما را به شهادت رسانده بودند. سؤال اصلی‌تر از سازندگان این سریال این است که آیا این اتفاق، بدون هماهنگی با مجموعه نظام بوده است؟ هر کدام از ما وظیفه داریم به تهیه‌کنندگان این سریال دست مریزاد بگوییم؛ اما در تکرار این دست سریال‌ها باید مراقبت شود تا بخش دیگری از حکومت زیر سؤال نرود.

عضو کمیسیون بودجه مجلس می‌گوید: اگرچه در اصل طرح حذف ۴ صفر ایرادی وارد نیست اما فوریت مطالبه آن از مجلس در این مقطع زمانی توسط دولت مورد سوال و بحث صاحب‌نظران و کارشناسان است.

 

گیل ندا، به نقل از خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی در تحلیل تصمیم دولت مبنی بر حذف ۴ صفر از پول ملی، گفت: حذف ۴ صفر را به‌نوعی پاسخ به مطالبات مردم می‌دانم چراکه مردم در محاسبات پولی از عناوین ریال استفاده نمی‌کنند بنابراین ریال در زندگی مردم جایگاهی ندارد و فقط صفرهای اضافی را تحمل می‌کنیم، همچنین با اجرای این طرح، در تولید اسکناس صرفه‌جویی کرده و بسیاری از پول‌های ریز غیرقابل استفاده حذف می‌شوند بنابراین این حذف به واقعی شدن پول ملی کمک می‌کند.

دلیل فوریت مطالبه حذف ۴ صفر پول ملی از مجلس توسط دولت چیست؟

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه ۴ صفر اضافی با ایجاد فضای روانی نادرست پول مردم را درشت‌تر می‌کند درحالی که ارزش پول عملا کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: اگرچه بسیاری از کشورها همچون ترکیه اقدامی مشابه را انجام داده و در اصل آن ایرادی وارد نیست اما فوریت مطالبه حذف ۴ صفر پول ملی از مجلس در این مقطع زمانی توسط دولت مورد سوال و بحث صاحب‌نظران و کارشناسان است.

حذف ۴ صفر از پول ملی به تعدیل فضای روانی نامطلوب اقتصادی کمک می‌کند؟

وی افزود: کشور اکنون به لحاظ اقتصادی شرایط مناسبی ندارد و این سوال مطرح است که حذف ۴ صفر از پول ملی به تعدیل فضای روانی نامطلوب اقتصادی کمک می‌کند یا آن را تشدید خواهد کرد؟

باید دید حذف ۴صفر از پول ملی آسیب روانی برای اقتصاد کشور و در سطح جامعه به دنبال دارد یا تاثیر مثبت، درواقع دولت باید پیش‌بینی‌های لازم و علمی را دراین خصوص کند تا پس از اجرای طرح، کشور دچار التهاب یا بحران جدید نشود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون تحریمها به سمت بلااثر شدن می‌‎روند لذا باید دید حذف ۴صفر از پول ملی آسیب روانی برای اقتصاد کشور و در سطح جامعه به دنبال دارد یا تاثیر مثبت، اظهار کرد: درواقع دولت باید پیش‌بینی‌های لازم و علمی را دراین خصوص کند تا پس از اجرای طرح، کشور دچار التهاب یا بحران جدید نشود.

صفحه1 از116

درباره ی ما

پایگاه خبری گیل ندا، خبرگزاری کلانشهر رشت

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه گیل ندا عضو شوید.